Unitatea Bisericii.
“Cred intr-una, sfanta, soborniceasca si apostoleasca Biserica”. Sinodul II Ecumenic din Constantiunopol (381) fixeaza cele patru atribute ale Bisericii, specificul sau care exprima plinatatea fiintei sale si asigura continuitatea operei Mantuitorului pana la Parusie.
Orice deformare sau micsorare a unuia din aceste atribute deformeaza insasi realitatea Bisericii. In fata acestei taine, ratiunea este poftita “sa-si scoata incaltamintea” logicii juridice si formale pentru a primi luminile care vin de la dogma. Este semnificativ ca teologia moderna, pastrand cuvantului ecleziastic, sensul larg a tot ce priveste Biserica, a introdus cuvantul eclezial, care priveste Biserica in intelesul mai launtric al comunitatii si comuniunii.
Acest neologism subordoneaza aspectul juridic si social, celui comunitar si tainic. Unul din teologii Catolici cei mai apropiati de Orthodoxie, Moehler, a zis:” Toata constitutia Bisericii nu este altceva decat iubirea trupificata”. “Hristos s-a impartit?”(I Corinteni 1, 12-13) intreaba Sf Ap Pavel, caci chiar ideea de Trup se opune oricarei impartiri.
Pluralitatea Bisericilor autocefale nu atinge diversitatea istórica a limbilor si culturilor, dar, ca si o simfonie pe diverse glasuri, Biserica este fiintial una in dogma, in Taine, in Koinonia. Ea invata pretutindeni si totdeauna aceeasi credinta ca si cand, “raspandita in lume, ar locui intr-o casa unica”.(Sf. Irineu).
SURSA: Paul Evdokimov “Orthodoxia”, Ed. Inst. Biblic si de Misiune al B.O.R, Bucuresti, 1996, p. 169-170.
PS: la min 58 se vorbeste despre apa sfintita la Boboteaza.
Apa - amplu documentar pe video.crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu