miercuri, 29 ianuarie 2014


Dragi credinciosi,

Joi, 30 ianuarie, praznuim pe Sfintii Trei Ierari, Vasile, Grigorie si Ioan

-------------------------------------------------------------------


Pe aparatorii si luminatorii Bisericii crestinesti, pe invatatorii cei mari si infranatorii zazaniilor diavolesti, pe surpatorii eresurilor, pe stalpii cei neclintiti ai Bisericii, podoabele cele mai alese ale ierarhilor si intocmai cu apostolii, si ai lumii invatatori, pe marele Vasile cel cu dumnezeiasca minte; pe Grigorie, cel cu dulce glas; si pe Ioan luminatorul a toata lumea, sa-i laudam credinciosii din toata inima si sa le cantam: bucura-te, treime de arhierei mult-laudata !
(Acatistul Sfintilor Trei Ierarhi, Condacul 1)


De aceea este de trebuinta sa spun iarasi. Unul ca acesta vrea sa faca de la sine o binefacere, dar sa nu para ca o face de la sine, ci ca de fapt binefacerea n-ar fi decat o rasplatire datorata celuilalt. Asa a facut si Dumnezeu cu oamenii. Urma sa-L daruiasca pe Fiul Sau pentru noi, insa, ca sa nu para ca ni-L da in dar, ci ca de fapt ne este dator, a poruncit lui Avraam sa i-l dea pe fiul lui ca, facand Avraam ceva mare, sa nu para ca El face ceva mare. Cand nu exista prietenie (iubire), batjocorim binefacerile primite, iar cele pe care le facem, chiar cand sunt mici, le socotim mari si ne laudam cu ele. Insa cand exista dragoste (prietenie), ascundem binefacerile si vrem ca si cele mari sa se arate mici ca sa nu parem ca il indatoram pe prieten, ci ca noi de fapt suntem datori lui prin aceea ca el ne este dator.

Sfantul Ioan Gura de Aur, Despre prietenie
http://www.razbointrucuvant.ro/2008/01/30/sfintii-trei-ierarhi-si-prietenia-duhovniceasca/#more-1936

vineri, 10 ianuarie 2014


Un margaritar duhovnicesc al Parintelui Dumitru Staniloae

Chiar daca exista si un urcus individual al credinciosilor spre Dumnezeu prin curatirea de patimi, prin dobandirea virtutilor si prin contemplarea ratiunilor creatiei, acest urcus nu ar putea avea loc daca n-ar fi ajutat de un urcus liturgic spre Dumnezeu, care se infaptuieste de fiecare impreuna cu obstea celorlalti credinciosi. Acest urcus este sustinut de Hristos cel inviat si unit cu credinciosii prin Sfanta Impartasanie. Dar unirea cu Hristos in Sfanta Impartasanie uneste pe credinciosii adunati in Hristos si cu Sfanta Treime, intarindu-le calitatea de mostenitori impreuna cu Hristos ai Imparatiei Tatalui, avand pe Duhul Sfant peste ei.